22

Invatarea de nume noi in cazul cainilor – studiu

Noul studiu a implicat un colie numit Whisky, care stia 59 de obiecte pe nume, si un terrier din Yorkshire numit Vicky Nina, care cunostea 42 de jucarii.

Cercetatorii au testat cunostintele fiecarui caine despre jucariile lor, cerandu-le sa aduca fiecare jucarie pe rand. Nici proprietarii, nici experimentatorii nu au putut vedea jucariile, pentru a evita influentarea alegerii cainilor.

Odata ce a fost stabilit cainii stiau numele tuturor jucariilor lor, cercetatorii au introdus doua obiecte noi, plasand fiecare pe rand intr-un grup de jucarii cunoscute. In acest test, Whisky a ales de fiecare data noua jucarie. Vicky Nina a adus-o pe cea potrivita in 52,5 la suta din studii, ceea ce este putin peste sansa.

Invatarea de nume noi

Pentru urmatoarea parte a studiului, cainelui i s-a aratat o jucarie, i-a spus numele si apoi i s-a permis sa se joace cu ea. Dupa patru repetari ale numelui a doua jucarii noi diferite, cainelui i s-a cerut sa aleaga una dintre cele doua jucarii noi.

Nu au fost incluse jucarii familiare in aceasta parte a procesului, pentru a impiedica cainele sa aleaga jucaria potrivita prin excludere. Daca stie numele tuturor celorlalte jucarii, cainele ar putea alege jucaria corecta, deoarece presupune ca cuvantul necunoscut trebuie sa indice jucaria necunoscuta.

Ambii caini au ales noua jucarie mai des decat ar prezice intamplarea, sugerand ca au invatat intr-adevar numele unui obiect nou foarte repede. Cu toate acestea, memoria lor a decazut considerabil dupa 10 minute si aproape complet dupa o ora. Acest lucru arata ca noua invatare are nevoie de mai multa consolidare pentru a fi retinuta.

Testul care a implicat noua jucarie a fost efectuat si de 20 de voluntari cu proprii caini, dar acesti caini nu au aratat capacitatea de a invata nume noi dupa cateva audieri.

Autorii au sugerat diferenta dintre performanta celor doi caini in testul lor si cainii voluntari inseamna ca, pentru a invata rapid nume noi, cainele ar putea avea nevoie sa fie neobisnuit de inteligent sau sa aiba multa experienta in invatarea numelor.

Show Comments

No Responses Yet

Leave a Reply